Flytte for første gang?


Kontakt en strømleverandør


Det første du må gjøre er å bestille strøm hos den strømleverandøren du velger. De sørger for bestilling og oppsigelse av både strøm og nettleie. Her kan du se hvilke leverandører som leverer strøm til vårt distrikt (nettområde). Du kan også benytte deg av strømpris.no , en gratis tjeneste fra Forbrukerrådet som skal gjøre det enkelt å sammenligne priser og finne de beste strømavtalene.

Når du skal bestille strøm hos en strømleverandør, blir du som regel spurt etter målernummer, adresse og innflyttingsdato. OBS: Det er viktig at du oppgir riktig måler slik at du slipper å betale naboens strømforbruk i stedet for ditt eget.

Hvorfor må jeg ha både strøm og nettleie - hva er forskjellen?

 

Strøm og nettleie er to forskjellige ting, men er avhengige av hverandre. Du er derfor nødt til å betale for begge deler for å bruke strøm hjemme. Strøm er det du betaler for ditt faktiske strømforbruk, mens nettleie er det du betaler det lokale nettselskapet for å få transportert strømmen du bruker hjem til deg. Strømleverandør kan du fritt velge selv, men nettselskap kan du ikke velge.

Hva skjer om jeg ikke har ordnet strømavtale når jeg flytter inn?

 

Hvis du kontakter oss om nettleieavtale, men ikke valgt deg en strømleverandør, vil Tensio levere strøm til deg i henhold til nettselskapenes lovpålagte leveringsplikt for kunder som står uten avtale med en ordinær strømleverandør. Leveringsplikten er ment som en midlertidig ordning og vil normalt være dyrere enn strøm kjøpt fra en ordinær strømleverandør.

Hva gjør jeg om strømmen er stengt?

 

Hvis måleren er stengt og du mangler strøm, kan det være fordi vi ikke har registrert kunde på anlegget. Noter ned målernummeret og ring Tensio på telefon 74 12 15 00 for å få gjenåpnet anlegget.